بازگشت مدیریت هدفمنددرتبلیغات قانون هدفمندی یارانه ها
    < مدیریت هدفمنددرتبلیغات قانون هدفمندی یارانه ها   < سال 1389   < دست نوشته ها   < 


مدیریت هدفمنددرتبلیغات قانون هدفمندی یارانه ها
ارسال شده در تاریخ ۸م دی ۱۳۸۹

قانون هدفمند کردن یارانه ها درحالی دهمین روز اجرا را پشت سر میگذارد که هنوز برای ارزیابی نقاط مثبت ومنفی اجرای  آن بسیار زود است. دلایل ومستندات بسیاری وجود دارد که اثبات می کند اقتصاد ایران نیازمند این تحول بزرگ بود و تقزیبا تمامی دولتهای بعد از جنگ تحمیلی یکی از مهمترین وضروری ترین اقدامات اقتصادی را حذف یارانه های حامل انرژی می دانستنه اند اما اجرای این قانون با شهامت دولت دهم اجرا شد.شهامت از این جهت که هر اقدام مهمی علاوه بر برنامه ریزی ودور اندیشی نیاز به ریسک پذیری نیز دارد عاملی که درریاست  دولت دهم به چشم می خورد.بی شک هر ایرانی به ایرانی قدرتمند وخوشنام در جهان افتخار میکند وآرزویی جز پیشرفت کشور خود ندارد از این رو امید بسیاری به بهبود وضع اقتصادی کشور به عنوان یک عنصر مهم در توسعه وپشرفت ایران میرودکه آرزومندیم به سررشته تدبیر تصمیم سازان اصلی کشور به ثمر نشیند.

از دیدگاه رسانه ای چند نکته حائز اهمیت وجود دارد که شاید دانستن آن به نفع مجریان این قانون باشد:

۱- عنوان هدفمند کردن یارانه ها به جای عناوینی که قبلاً به کار می رفت مانند حذف سوبسیدهای دولتی  یا حذف یاررانه های حامل های انرزی، هوشمندی خاصی را می طلبید که تأثیر به سزائی در اقناع افکار عمومی داشت وشایسته تقدیر است.

۲-تشبیه اجرای این قانون به اصطلاح جراحی اقتصادی  بسیار جالب ودقیق بود زیرا همه می دانند اولاًجراحی در شرایط حاد یک بیماری لازم میشود ثانیاًجراحی با درد و ناراحتی همراه است اما اگر درست انجام شودبه بهبودی بیمار می انجامد .پس با به کار گیری این اصطلاح در سخنان مسولان در طول ماههای گذشته می توان نتیجه گرفت که اقتصاد ایران بیماری بوده که اگر جراحی نمی شد به مرحله وخیمی می رسید واز سوی دیگر اصلاح ساختار آن نیاز به تحمل سختی هایی دارد که بار اصلی آن را صاحبان این کالبد یعنی مردم کشور متحمل می شوند.

با به کار گیری این تشبیه به خوبی به مردم القا شد که این کار سختیهایی دارد اما باید خود را برای تحمل آن آماده کرد. این اطلاع رسانی غیر مستقیم به نوعی ایجاد آمادگی در اذهان عمومی را به دنبال داشت که درنوع خود هنرمندانه ووقابل توجه است.

۳- نوع برنامه ریزی تبلیغی وآگاهی بخشی در این زمینه به جز موارد فوق  که نشانگر درایت وهوشمندی طراحان آن است، در روزهای اخیر دارای ایراداتی نیز هست که باید به آن توجه داشت:

۱-۳) جزئیات  قانون هنوز برای مردم به خوبی تبیین نشده است و اطلاع رسانی قطره ای در شرایط فعلی به کار نمی آید وبه ایجاد شایعات دامن می زند. به عنوان مثال تکلیف خوشه بندی هایی که سال گذشته مطرح شد چیست؟اگر قراربود سرانه یارانه هدفمند تمامی اقشار جامعه ۴۰هزار تومان باشد پس چرا خوشه بندی صورت گرفت؟واگر این ۴۰هزار تومان که فعلاً به صورت مساوی تقسیم شده است ملاک پرداختهای آتی نیز باشد تکلیف عدالت چه می شود؟ واگر قراراست بعداً خوشه بندی ها اعمال شود چگونگی آن چه خواهد بود؟

به نظر می رسد اگر تابه حال در این باره اطلاع رسانی قطره ای سیاست خوبی بود، از این پس باید به فکر شیوه های جدیدی در اطلاع رسانی بود وگرنه راه برای شایعه سازی وتخریب فراهم می شود.

۲-۳) گزارشات کنونی پخش شده از صداوسیما درباره رضایت مردم از اجرای این قانون وعدم وجود هرگونه مشکلی در این زمینه به همان اندازه غیر منطقی است که توجیهات قبلی درباره جراحی وسختیهای آن  منطقی بود.بهتر است رسانه ملی کمی واقع بینانه تر به مساله بپردازدواز اینکه قدری هم به دغدغه های مردم در باره گرانیهای بی رویه اشاره کند نهراسد چراکه نه تنها در اجرای این قانون ، بلکه همیشه مردم باید به رسانه ملی  اعتماد کنند.

۳-۳)از روز یکشنبه۲۶ دی ماه که قانون مذکور به اجرا درآمد تاکنون مطلع اغلب بخشهای خبری عناوینی از این دست بوده است:

آرامش بازار در دومین روز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها…یا

هشتمین روز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بدون تغییری در کشور یا….

در تحلیل گفتمان این جملات می توان نوعی دغدغه را احساس نمود .دغدغه ای که به طور غیر مستقیم دلهره را از رسانه به مخاطب تلقین مینماید.۳ روز گذشت اتفاقی نیفتاد، ۴ روز گذشت مردم آرامند… ده روز بدون واکنش سپری شد و….مثل آن است که منتظر بحرانی هستیم که شمارش معکوس ان آغاز شده است ! چرا؟ !

شاید وقت آن فرارسیده باشد که شیوه تبلیغ در این باره مورد بازنگری وتغییر قرار گیرد اینطور نیست؟


:: ارسال نظر ::
  نام (اختیاری)
  پست الکترونیک (اختیاری)
  آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشما
 
کد امنیتی 
توجه: کد امنیتی به حروف بزرگ و کوچک حساس نمی باشد

www.Dabbagh.ir Copyright © 2012 , All rights reserved.
Email : Info@Dabbagh.irRSS